Oznam

V dňoch od 01.04. do 11.04. rušíme z technických dôvodov všetky rezervované doučovania pre žiakov/študentov. Naši tútori nebudú v tomto období pre Amos Academy dostupní. Ďakujeme za pochopenie. Za vzniknuté nepríjemnosti sa ospravedlňujeme. Tím Amos Academy.

Súkromná materská škola FILKA, Jarovnice

Slovenský jazyk – 1. skupina

Autorky: Mgr. Kamila Andraščíková, Bc. Stanislava Plachetková

Téma týždňa: Les a jeho tajomstvá/Obyvatelia lesa

Príprava výchovno-vzdelávacej činnosti

Vzdelávacia aktivita

Škola

SMŠ FILKA, Jarovnice 206

Téma týždňa/dňa

Les a jeho tajomstvá/Obyvatelia lesa

Kognitívna stránka rozvoja osobnosti dieťaťa

Vzdelávacia oblasť

Človek a príroda

Podoblasť

 

Živočíchy        

Výkonový štandard

 

Identifikuje rôznorodosť spôsobu života živočíchov.

Výchovno-vzdelávací cieľ

Opísať význam lesa pre lesné zvieratá a vymenovať pravidlá správania sa ľudí na jeho ochranu.

Socio-emocionálna stránka rozvoja osobnosti dieťaťa

 

Vzdelávacia oblasť

Človek a spoločnosť

Podoblasť

 

Prosociálne správanie

Výkonový štandard

 

Rozlišuje vhodné a nevhodné správanie.

Výchovno-vzdelávací cieľ

Rozlíšiť vhodné a nevhodné správanie sa v lese.

Perceptuálno-motorická stránka rozvoja osobnosti dieťaťa

Vzdelávacia oblasť

Zdravie a pohyb

Podoblasť

 

Zdravie a zdravý životný štýl

Výkonový štandard

 

Má správne držanie tela v stoji a v sede.

Výchovno-vzdelávací cieľ

Udržiavať vzpriamenú polohu tela počas sedenia a chodenia okolo podsedákov.

Didaktické prostriedky

kostým veveričky, kostýmové čiapky – zvieratá, podsedáky, slané cesto, prírodný materiál (konáriky, lístie, ihličie, bobule, šišky, kvety, nahrávacie štipce, výkres, nožnice, fixka, podložky, reproduktor, demonštračné obrázky (oheň v lese, odpadky v lese, vyrúbaný les, vesta, motorka v lese, les, lesné zvieratá), prilba, sekera

Formy práce:

Hromadná, individuálna

Metódy:

motivačný rozhovor, opis, názorná ukážka, vysvetľovanie, metóda slovnej inštrukcie, rozhovor, hra, metóda praktickej činnosti, metóda otázok a odpovedí, tvorba argumentov, hranie rolí, hodnotenie

 

METODICKÝ POSTUP

 

Organizačná časť:

Učiteľka deťom v triede oznámi, že dnes sa budú učiť trochu netradične – na čerstvom vzduchu. Pôjdeme von do neďalekého parku a tam sa dozviete viac. Spoločne sa presunú do šatne, prezujú, oblečú a odídu do parku, kde sú v aute nachystané potrebné pomôcky.

 

Motivačná časť:

Deti sedia na podsedákoch v polkruhu medzi stromami v parku, ktorý predstavuje les. Pribehne k nim učiteľka v kostýme veveričky. Veverička predstavuje deťom strom/les ako obydlie pre mnohé zvieratá.

Ahoj, deti! Som veverička Evička a prišla som k vám z ďalekého lesa. Bežala som celé dva dni a dve noci. Zastihol ma aj silný vietor, no ja som sa ponáhľala, aby som vás poprosila o pomoc pre seba a svojich kamarátov. V našom lese sa deje niečo zvláštne. Každý deň tam rúbu stromy až sa bojím, že nakoniec zmizne celý les. Ja a moji kamaráti tak strácame svoje domovy a nemáme kde bývať. Pozrite sa na fotku, aký bol niekedy krásny. Dnes to tam vyzerá to tam takto. Deťom sa ukáže fotka vyrúbaného lesa.

Viete však, aký je les a stromy pre mňa a lesné zvieratká dôležitý? Počúvajte:

Prostredníctvom básne im predstavím strom ako dom:

Strom je veľký dom

Strom je veľký dom.

Ktože býva v ňom?

V jednom býva ďateľ pán,

na druhom zas lesný kráľ.

V bútľavine sova sídli,

poznajú ju lesné víly.

V korunách je vtáčikov veľa,

vďaka nim les celý spieva.

Chrobáčikov je tiež dosť,

vtáčikom je to pre radosť.

Všetci spolu nažívajú,

les domovom nazývajú.

A my teraz nemáme kde bývať. Vedeli by ste nám pomôcť? Lebo my zvieratká sme z toho nešťastné. Nemáme sa kde ukryť a hľadať si potravu. Sme hladné, bolia nás bruchá. Dokážete si predstaviť, ako sa cítime?

No ja si myslím, že nedokážete. Ale mám nápad. Zahráme sa jednu hru a možno to pochopíte.

Zahráme sa hru, v ktorej deti zaujmú rolu lesných živočíchov, ktorých domovom sú stromy.

Expozičná časť:

Prostredníctvom riekanky premením deti na lesné zvieratá.

Dávajte pozor, lebo teraz vás všetkých premením:

Abraka- dabra,

simsala- sim,

všetky deti na zvieratká premením!

Deti si vyberú z boxu čiapky lesných zvierat a dajú si ich na hlavy. Upozorním ich, že aj keď sú zvieratká, musia sedieť a chodiť vzpriamene. Druhá učiteľka bude drevorubačom. Oblečie si prilbu, vestu a zoberie sekeru. Ostatné deti sú usadené v kruhu na podsedákoch. Podsedáky predstavujú stromy, ktoré tvoria les a žijú na nich zvieratá. Keď deti započujú zvuky z reproduktora, kráčajú v smere hodinových ručičiek popri podsedákoch. Je deň, oni sú v lese, hľadajú si potravu. Počas pohybu lesných živočíchov príde drevorubač a jeden strom zotne (učiteľka  imituje sťatie stromu a odnesie jeden podsedák z kruhu). Keď nahrávka prestane hrať, blíži sa noc a  úlohou detí je čo najrýchlejšie sa vrátiť domov –  sadnúť si na podsedák. Dieťa, ktoré nenašlo voľný podsedák a ostalo stáť, vypadáva z hry (živočích prišiel o svoj strom, o svoj domov). Hra pokračuje ďalej a počet stromov sa postupne míňa. Napokon žiaden živočích nemá strom/domov, na ktorom by sa ukryl.

Ako sa cítite teraz, keď nemáte stromy, na ktorých ste žili ani les, kde ste bývali? Deti vyjadria svoje emócie. Opíšu, ako sa cítia zvieratká, keď sú v ohrození.

Veverička: Presne tak sme sa cítili. Majú rovnaké problémy aj domáce zvieratá? Sú aj pre ne stromy a les rovnako dôležité?

Veverička (učiteľka) s deťmi vedie rozhovor o lese, význame a hodnotách lesa pre život človeka, jeho zdravie, pre život lesných živočíchov a rastlín. Deti vyjadrujú svoje poznatky a učiteľka ich dopĺňa o ďalšie nové informácie. Sústredíme sa najmä na to, že stromy poskytujú zvieratám úkryt, domov a aj množstvo potravy. Čo znamená les pre človeka? Čo znamená  pre zvieratá?

(človeka – dáva čistý vzduch, kyslík, drevo na papier a nábytok, poskytuje v lete ľudom chládok a tieň, je miestom pre oddych a načerpanie nových síl, pre lesné zvieratá je domovom a poskytuje potravu)

Veverička sa spýta detí, či už boli niekedy v lese. Ako ste sa tam správali? Viete vôbec, ako sa máte v lese správať?  

Videli ste niekoho, kto sa nevhodne správal v lese?

Čo spôsobuje naše nevhodné správane?

Komu v lese najviac ubližuje, keď sa ľudia nevhodne správajú?

Otázky kladiem postupne podľa odpovedí detí a smerovania rozhovoru.

Aspoň vidíte, ako som sa cítila ja a moji kamaráti, keď nám drevorubač vyrúbal stromy. Prečo ich asi vyrúbal? Načo ich potrebuje?

Myslíte, že je správne pomôcť zvieratkám? Prečo?

Dokázali by sme nejako pomôcť lesným zvieratkám? Ako by sme to mohli urobiť?  Vypočujem si návrhy detí a poviem, že som vymyslela jeden spôsob. Necháme v lese odkazy pre ľudí, ako sa tam majú správať. Deti odkazy vymyslia a nahráme ich na nahrávacie štipce, ktoré  učiteľka prepíše na papieriky. Pomáham deťom obrázkami.

Napríklad:

Znečistený les odpadkami – Nevyhadzuj odpadky!

Požiar v lese – Nezapaľuj oheň!

Rastlina – Netrhaj bezdôvodne rastliny!

                Netrhaj chránené rastliny!

               Netrhaj, rastliny, ktoré nepoznáš!

Olámané konáre – Neolamuj konáre!

Motorka v lese – Nerob hluk!

Hladkanie mláďaťa – Nechytaj mláďatá zvierat!

                                  Nechytaj zvieratá

Chodník v lese – Choď po vyznačených chodníkoch!

Vyrúbané drevo – Nevyrubuj stromy!

Fixačná časť:

Aby boli odkazy pútavé a ľudí zaujali, vyzdobíme ich. Pozrite, čo som k tomu priniesla. Sú to prírodniny, ktoré sme spolu zbierali. Teraz z nich vytvoríme krásne odkazy. Učiteľka má vopred pripravené cesto rozdelené na menšie časti.  Z tohto cesta vyrobíme hlavy. Každé dieťa si zoberie podložku, jednu časť cesta a podľa inštrukcií z nej vyrobí placku (hlavu). Najprv poriadne pošúľajte cesto v rukách a vymodelujte z neho guľu. Teraz ho položte na podložku a jemne s dlaňou zatlačte, aby vznikla hrubá placka. Čo nám chýba na hlave? Čo potrebujeme dať na cesto, aby vyzeralo ako hlava? My poznáme aj takú pieseň o ľudskom tele. Aká to je? V nej sa spieva, čo máme na hlave. Môžeme si zahrať Hlava, ramená, kolená palce. Čo tam potrebujeme ešte dať? Spoločne vymenujeme – oči, ústa, nos, vlasy, uši.   Kým bude druhá učiteľka prepisovať odkazy zo štipcov na papieriky, deti si zoberú prírodniny, prípadne ešte nejaké pohľadajú v parku a placku vyzdobia do podoby hlavy. Dotvoria oči, ústa, nos a vlasy. Keď budú výtvory hotové, usadia sa s nimi na podsedáky.

Vedieme rozhovor o nahratých odkazoch na štipcoch.

Veverička: Vaše odkazy sa mi veľmi páčia, verím, že ľudia si ich prečítajú a pomôžu nám. Poďme si ich ešte raz zopakovať. Veverička prehrá odkaz zo štipca a deti hádajú, kto ho nahral. Dané dieťa zoberie prepísaný odkaz a zapichne ho do svojho cesta (hlavy).

 

Hodnotiaca časť:

Pozitívne som hodnotila a stimulovala deti aj priebežne počas činností pochvalou, povzbudením.

Sebahodnotenie a hodnotenie sa uskutočňuje na podsedákoch v polkruhu. Podnecujem deti, aby vyjadrili svoje pocity, úspechy alebo neúspechy pri uskutočňovaní činností.

Kladiem otvorené otázky:

Čo ste sa dnes nové dozvedeli?

Ktorú činnosť by ste chceli opäť vyskúšať?

Ste spokojní s výtvormi a odkazmi?

Dokázali ste sa vcítiť do pocitov zvieratiek?

Ako ste správali počas aktivity? Dávali ste pozor? Deti odpovede zdôvodnia.

Nezabúdali ste na správne držanie tela počas aktivít? Koho sme museli upozorňovať, aby vystrel chrbát a nehrbil sa?

Viete, ako sa máme správať v lese? Čo tam nemáme robiť?

Deti si svoje tváre s odkazmi odfotia pomocou fotoaparátu a  fotografie sprístupníme rodičom v šatni alebo na webovom sídle školy.

V závere sa pýtam deti, kam by sme mohli hlavy s odkazmi umiestniť, aby boli čo najviac prospešné. Kde sa nachádzajú stromy a lesné zvieratá? Dopracujeme sa k odpovedi, že v piatok, keď pôjdeme na turistickú vychádzku k lesu s cieľom vyčistiť jeho okolie, zoberieme hlavy s odkazmi so sebou a prilepíme ich alebo zavesíme na stromy v okolí. Zopár odkazov necháme aj v parku, pretože aj tu na stromoch žijú zvieratá – vtáky, chrobáky, veveričky.

Deti pochválim za snahu, aktivitu a spoluprácu, prípadne upozorním na nevhodnosť správania.

Veverička: Teší ma, že ste pochopili, aké sú stromy a les  dôležité pre lesné živočíchy. Ak sa ľudia budú správať podľa vašich odkazov, zvieratká budú určite šťastné. Som veľmi rada, že ste mne a mojim kamarátom pomohli. Veľmi pekne sa Vám za to chcem poďakovať a rýchlo utekám túto správu povedať mojim kamarátom do lesa.

Veverička sa rozlúči: Ahooooooooj! a beží preč do lesa.

 

Fotogaléria
Motivácia
Expozícia
Fixácia
Hodnotenie

Slovenský jazyk + rómsky preklad asistentky – 2. skupina

Autorky: Mgr. Kamila Andraščíková, Bc. Stanislava Plachetková

Téma týždňa: Les a jeho tajomstvá/Obyvatelia lesa

Príprava výchovno-vzdelávacej činnosti

Vzdelávacia aktivita

Škola

SMŠ FILKA, Jarovnice 206

Téma týždňa/dňa

Les a jeho tajomstvá/Obyvatelia lesa

Kognitívna stránka rozvoja osobnosti dieťaťa

Vzdelávacia oblasť

Človek a príroda

Podoblasť

 

Živočíchy        

Výkonový štandard

 

Identifikuje rôznorodosť spôsobu života živočíchov.

Výchovno-vzdelávací cieľ

Opísať význam lesa pre lesné zvieratá a vymenovať pravidlá správania sa ľudí na jeho ochranu.

Socio-emocionálna stránka rozvoja osobnosti dieťaťa

 

Vzdelávacia oblasť

Človek a spoločnosť

Podoblasť

 

Prosociálne správanie

Výkonový štandard

 

Rozlišuje vhodné a nevhodné správanie.

Výchovno-vzdelávací cieľ

Rozlíšiť vhodné a nevhodné správanie sa v lese.

Perceptuálno-motorická stránka rozvoja osobnosti dieťaťa

Vzdelávacia oblasť

Zdravie a pohyb

Podoblasť

 

Zdravie a zdravý životný štýl

Výkonový štandard

 

Má správne držanie tela v stoji a v sede.

Výchovno-vzdelávací cieľ

Udržiavať vzpriamenú polohu tela počas sedenia a chodenia okolo podsedákov.

Didaktické prostriedky

kostým veveričky, kostýmové čiapky – zvieratá, podsedáky, slané cesto, prírodný materiál (konáriky, lístie, ihličie, bobule, šišky, kvety, nahrávacie štipce, výkres, nožnice, fixka, podložky, reproduktor, demonštračné obrázky (oheň v lese, odpadky v lese, vyrúbaný les, vesta, motorka v lese, les, lesné zvieratá), prilba, sekera, interaktívna tabuľa, prezentácia

Formy práce:

Hromadná, individuálna

Metódy:

motivačný rozhovor, opis, názorná ukážka, vysvetľovanie, metóda slovnej inštrukcie, rozhovor, hra, metóda praktickej činnosti, metóda otázok a odpovedí, tvorba argumentov, hranie rolí, hodnotenie

 

METODICKÝ POSTUP

 

Organizačná časť:

Pred interaktívnou tabuľou učiteľka pripraví polkruh z podsedákov.

Motivačná časť:

Deti sedia na podsedákoch v polkruhu pred interaktívnou tabuľou.

Pribehne k nim učiteľka v kostýme veveričky. Veverička predstavuje deťom strom/les ako obydlie pre mnohé zvieratá.

Ahoj, deti! Som veverička Evička a prišla som k vám z ďalekého lesa. Bežala som celé dva dni a dve noci. Zastihol ma aj silný vietor, no ja som sa ponáhľala, aby som vás poprosila o pomoc pre seba a svojich kamarátov. V našom lese sa deje niečo zvláštne. Každý deň tam rúbu stromy až sa bojím, že nakoniec zmizne celý les. Ja a moji kamaráti tak strácame svoje domovy a nemáme kde bývať.

Prostredníctvom básne  im predstavím strom ako dom ( na interaktívnej tabuli má učiteľka pripravenú prezentáciu).

Strom je veľký dom

Strom je veľký dom.

Ktože býva v ňom?

V jednom býva ďateľ pán,

na druhom zas lesný kráľ.

V bútľavine sova sídli,

poznajú ju lesné víly.

V korunách je vtáčikov veľa,

vďaka nim les celý spieva.

Chrobáčikov je tiež dosť,

vtáčikom je to pre radosť.

Všetci spolu nažívajú,

les domovom nazývajú.

Deti viete aké zvieratká ešte žijú v lese ? Vediem s deťmi rozhovor a na interaktívnej tabuli  ukážem  obrázky zvierat ( medveď, had, veverička, ježko, líška).  Pozrite sa na fotku takto vyzeral náš les a teraz vyzerá takto.

Viete však, aký je les a stromy pre mňa a lesné zvieratká dôležitý? Vedeli by ste nám pomôcť? Lebo my zvieratká sme z toho nešťastné. Nemáme sa kde ukryť a hľadať si potravu. Sme hladné, bolia nás bruchá. Dokážete si predstaviť, ako sa cítime? No ja si myslím, že nedokážete. Ale mám nápad. Zahráme sa jednu hru a možno to pochopíte.

Zahráme sa hru, v ktorej deti zaujmú rolu lesných živočíchov, ktorých domovom sú stromy.

Expozičná časť:

Prostredníctvom riekanky premením deti na lesné zvieratá.

Dávajte pozor, lebo teraz vás všetkých premením:

Abraka- dabra,

simsala- sim,

všetky deti na zvieratká premením!

Deti si vyberú z boxu čiapky lesných zvierat a dajú si ich na hlavy. Upozorním ich, že aj keď sú zvieratká, musia sedieť a chodiť vzpriamene. Druhá učiteľka bude drevorubačom. Oblečie si prilbu, vestu a zoberie sekeru. Ostatné deti sú usadené v kruhu na podsedákoch. Podsedáky predstavujú stromy, ktoré tvoria les a žijú na nich zvieratá. Keď deti započujú zvuky z reproduktora, kráčajú v smere hodinových ručičiek popri podsedákoch. Je deň, oni sú v lese, hľadajú si potravu. Počas pohybu lesných živočíchov príde drevorubač a jeden strom zotne (učiteľka  imituje sťatie stromu a odnesie jeden podsedák z kruhu). Keď nahrávka prestane hrať, blíži sa noc a  úlohou detí je čo najrýchlejšie sa vrátiť domov –  sadnúť si na podsedák. Dieťa, ktoré nenašlo voľný podsedák a ostalo stáť, vypadáva z hry (živočích prišiel o svoj strom, o svoj domov). Hra pokračuje ďalej a počet stromov sa postupne míňa. Napokon žiaden živočích nemá strom, na ktorom by sa ukryl.

 

Ako sa cítite teraz, keď nemáte stromy, na ktorých ste žili ani les, kde ste bývali? Deti vyjadria svoje emócie. Opíšu, ako sa cítia zvieratká, keď sú v ohrození.

Veverička: Presne tak sme sa cítili. Majú rovnaké problémy aj domáce zvieratá? Sú aj pre ne stromy a les rovnako dôležité?

Veverička (učiteľka) s deťmi vedie rozhovor o lese, význame a hodnotách lesa pre život človeka, jeho zdravie, pre život lesných živočíchov a rastlín. Deti vyjadrujú svoje poznatky a učiteľka ich dopĺňa o ďalšie nové informácie. Sústredíme sa najmä na to, že stromy poskytujú zvieratám úkryt, domov a aj množstvo potravy. Čo znamená les pre človeka? Čo znamená  pre zvieratá?

(človeka – dáva čistý vzduch, kyslík, drevo na papier a nábytok, poskytuje v lete ľudom chládok a tieň, je miestom pre oddych a načerpanie nových síl, pre lesné zvieratá je domovom a poskytuje potravu)

 

Veverička sa spýta detí, či už boli niekedy v lese. Ako ste sa tam správali? Viete vôbec, ako sa máte v lese správať?  

Videli ste niekoho, kto sa nevhodne správal v lese?

Čo spôsobuje naše nevhodné správane?

Komu v lese najviac ubližuje, keď sa ľudia nevhodne správajú?

Dokázali by sme nejako pomôcť lesným zvieratkám? Ako by sme to mohli urobiť?

S deťmi si následne zahráme pexeso, ktoré je zamerané na tému čo nerobíme v lese. Pexeso je pripravené na interaktívnej tabuli.

 

Po ukončení hry vediem s deťmi rozhovor.

Myslíte, že je správne pomôcť zvieratkám? Prečo?

Dokázali by sme nejako pomôcť lesným zvieratkám? Ako by sme to mohli urobiť?

Vypočujem si návrhy detí a poviem, že som vymyslela jeden spôsob. Necháme v lese odkazy pre ľudí, ako sa tam majú správať. Deti odkazy vymyslia a nahráme ich na nahrávacie štipce, ktoré  učiteľka prepíše na papieriky.

Znečistený les odpadkami – Nevyhadzuj odpadky!

Požiar v lese – Nezapaľuj oheň!

Rastlina – Netrhaj bezdôvodne rastliny!

                Netrhaj chránené rastliny!

               Netrhaj, rastliny, ktoré nepoznáš!

Olámané konáre – Neolamuj konáre!

Motorka v lese – Nerob hluk!

Hladkanie mláďaťa – Nechytaj mláďatá zvierat!

                                  Nechytaj zvieratá

Chodník v lese – Choď po vyznačených chodníkoch!

Vyrúbané drevo – Nevyrubuj stromy!

Fixačná časť:

Realizuje sa pri stole. Na stole sú položene prírodniny, podložky a cesto.

Aby boli odkazy pútavé a ľudí zaujali, vyzdobíme ich. Pozrite, čo som k tomu priniesla. Sú to prírodniny, ktoré sme spolu zbierali. Teraz z nich vytvoríme krásne odkazy. Učiteľka má vopred pripravené cesto rozdelené na menšie časti.  Z tohto cesta vyrobíme hlavy. Každé dieťa si zoberie podložku, jednu časť cesta a podľa inštrukcií z nej vyrobí placku (hlavu). Najprv poriadne pošúľajte cesto v rukách a vymodelujte z neho guľu. Teraz ho položte na podložku a jemne s dlaňou zatlačte, aby vznikla hrubá placka. Čo nám chýba na hlave? Čo potrebujeme dať na cesto, aby vyzeralo ako hlava? My poznáme aj takú pieseň o ľudskom tele. Aká to je? V nej sa spieva, čo máme na hlave. Môžeme si zahrať Hlava, ramená, kolená palce. Čo tam potrebujeme ešte dať? Spoločne vymenujeme – oči, ústa, nos, vlasy, uši.   Kým bude druhá učiteľka prepisovať odkazy zo štipcov na papieriky, deti si zoberú prírodniny, prípadne ešte nejaké pohľadajú v parku a placku vyzdobia do podoby hlavy. Dotvoria oči, ústa, nos a vlasy. Keď budú výtvory hotové, usadia sa s nimi na podsedáky.

Vedieme rozhovor o nahratých odkazoch na štipcoch.

Veverička: Vaše odkazy sa mi veľmi páčia, verím, že ľudia si ich prečítajú a pomôžu nám. Poďme si ich ešte raz zopakovať. Veverička prehrá odkaz zo štipca a deti hádajú, kto ho nahral. Dané dieťa zoberie prepísaný odkaz a zapichne ho do svojho cesta (hlavy). 

Teší ma, že ste pochopili, že stromy sú dôležité nielen pre ľudí, ale aj pre lesné živočíchy. Pýtam sa ešte raz detí, prečo sme odkazy nahrali.

Zopakujeme si, že lesné živočíchy žijú v iných podmienkach ako domáce, ale aj oni potrebujú určitú starostlivosť a ochranu. Veverička: Ak sa ľudia budú správať podľa vašich odkazov, zvieratká budú určite šťastné.

 

Hodnotiaca časť:

Pozitívne som hodnotila a stimulovala deti aj priebežne počas činností pochvalou, povzbudením.

Sebahodnotenie a hodnotenie sa uskutočňuje na podsedákoch v polkruhu. Podnecujem deti, aby vyjadrili svoje pocity, úspechy alebo neúspechy pri uskutočňovaní činností.

Kladiem otvorené otázky:

Čo ste sa dnes nové dozvedeli?

Ktorú činnosť by ste chceli opäť vyskúšať?

Ste spokojní s výtvormi a odkazmi?

Dokázali ste sa vcítiť do pocitov zvieratiek?

Ako ste správali počas aktivity? Dávali ste pozor? Deti odpovede zdôvodnia.

Nezabúdali ste na správne držanie tela počas aktivít? Koho sme museli upozorňovať, aby vystrel chrbát a nehrbil sa?

Viete, ako sa máme správať v lese? Čo tam nemáme robiť?

 

V závere sa pýtam deti, kam by sme mohli hlavy s odkazmi umiestniť, aby boli čo najviac prospešné. Kde sa nachádzajú stromy a lesné zvieratá? Dopracujeme sa k odpovedi, že v piatok, keď pôjdeme na turistickú vychádzku k lesu s cieľom vyčistiť jeho okolie, zoberieme hlavy s odkazmi so sebou a prilepíme ich alebo zavesíme na stromy v okolí.

Deti pochválim za snahu, aktivitu a spoluprácu, prípadne upozorním na nevhodnosť správania.

Veverička: Teší ma, že ste pochopili, aké sú stromy a les  dôležité pre lesné živočíchy. Ak sa ľudia budú správať podľa vašich odkazov, zvieratká budú určite šťastné. Som veľmi rada, že ste mne a mojim kamarátom pomohli. Veľmi pekne sa Vám za to chcem poďakovať a rýchlo utekám túto správu povedať mojim kamarátom do lesa.

Veverička sa rozlúči: Ahooooooooj!

Motivácia
Expozícia
Fixácia a diagnostika

Rómsky jazyk – 3. skupina

Autorky: Mgr. Kamila Andraščíková, Bc. Stanislava Plachetková

Téma týždňa: Les a jeho tajomstvá/Obyvatelia lesa

Príprava výchovno-vzdelávacej činnosti

Vzdelávacia aktivita

Škola

SMŠ FILKA, Jarovnice 206

Téma týždňa/dňa

Les a jeho tajomstvá/Obyvatelia lesa

Kognitívna stránka rozvoja osobnosti dieťaťa

Vzdelávacia oblasť

Človek a príroda

Podoblasť

 

Živočíchy        

Výkonový štandard

 

Identifikuje rôznorodosť spôsobu života živočíchov.

Výchovno-vzdelávací cieľ

Opísať význam lesa pre lesné zvieratá a vymenovať pravidlá správania sa ľudí na jeho ochranu.

Socio-emocionálna stránka rozvoja osobnosti dieťaťa

 

Vzdelávacia oblasť

Človek a spoločnosť

Podoblasť

 

Prosociálne správanie

Výkonový štandard

 

Rozlišuje vhodné a nevhodné správanie.

Výchovno-vzdelávací cieľ

Rozlíšiť vhodné a nevhodné správanie sa v lese.

Perceptuálno-motorická stránka rozvoja osobnosti dieťaťa

Vzdelávacia oblasť

Zdravie a pohyb

Podoblasť

 

Zdravie a zdravý životný štýl

Výkonový štandard

 

Má správne držanie tela v stoji a v sede.

Výchovno-vzdelávací cieľ

Udržiavať vzpriamenú polohu tela počas sedenia a chodenia okolo podsedákov.

Didaktické prostriedky

kostým veveričky, kostýmové čiapky – zvieratá, stoličky, slané cesto, prírodný materiál (konáriky, lístie, ihličie, bobule, šišky, kvety), nahrávacie štipce, výkres, nožnice, fixka, podložky, reproduktor, demonštračné obrázky (oheň v lese, odpadky v lese, vyrúbaný les, vesta, motorka v lese, les, lesné zvieratá), prilba, sekera, prezentácia, interaktívna tabuľa, podsedáky

Formy práce:

Hromadná, individuálna

Metódy:

motivačný rozhovor, opis, názorná ukážka, vysvetľovanie, metóda slovnej inštrukcie, rozhovor, hra, metóda praktickej činnosti, metóda otázok a odpovedí, tvorba argumentov, hranie rolí, hodnotenie

 

METODICKÝ POSTUP

Motivačná časť:

Deti sedia na stoličkách v polkruhu medzi stromami v triede. Pribehne k nim učiteľka v kostýme veveričky. Veverička predstavuje deťom strom/les ako obydlie pre mnohé zvieratá.

Ahoj, deti! Som veverička Evička a prišla som k vám z ďalekého lesa. Bežala som celé dva dni a dve noci. Zastihol ma aj silný vietor, no ja som sa ponáhľala, aby som vás poprosila o pomoc pre seba a svojich kamarátov. V našom lese sa deje niečo zvláštne. Každý deň tam rúbu stromy až sa bojím, že nakoniec zmizne celý les. Ja a moji kamaráti tak strácame svoje domovy a nemáme kde bývať. Pozrite sa na fotku, aký bol niekedy krásny. Dnes to tam vyzerá to tam takto. Deťom sa ukáže fotka vyrúbaného lesa v prezentácii.

Viete však, aký je les a stromy pre mňa a lesné zvieratká dôležitý? Počúvajte:

Prostredníctvom básne im predstavím strom ako dom, obrázky k básni sledujú v prezentácii:

Strom je veľký dom

Strom je veľký dom.

Ktože býva v ňom?

V jednom býva ďateľ pán,

na druhom zas lesný kráľ.

V bútľavine sova sídli,

poznajú ju lesné víly.

V korunách je vtáčikov veľa,

vďaka nim les celý spieva.

Chrobáčikov je tiež dosť,

vtáčikom je to pre radosť.

Všetci spolu nažívajú,

les domovom nazývajú.

A my teraz nemáme kde bývať. Vedeli by ste nám pomôcť? Lebo my zvieratká sme z toho nešťastné. Nemáme sa kde ukryť a hľadať si potravu. Sme hladné, bolia nás bruchá. Dokážete si predstaviť, ako sa cítime?

No ja si myslím, že nedokážete. Ale mám nápad. Zahráme sa jednu hru a možno to pochopíte.

Zahráme sa hru, v ktorej deti zaujmú rolu lesných živočíchov, ktorých domovom sú stromy.

Expozičná časť:

Prostredníctvom riekanky premením deti na lesné zvieratá.

Dávajte pozor, lebo teraz vás všetkých premením:

Abraka- dabra,

simsala- sim,

všetky deti na zvieratká premením!

Deti si vyberú z boxu čiapky lesných zvierat a dajú si ich na hlavy. Upozorním ich, že aj keď sú zvieratká, musia sedieť a chodiť vzpriamene. Druhá učiteľka bude drevorubačom. Oblečie si prilbu, vestu a zoberie sekeru. Ostatné deti sú usadené v kruhu na stoličkách. Stoličky predstavujú stromy, ktoré tvoria les a žijú na nich zvieratá. Keď deti započujú zvuky z reproduktora, kráčajú v smere hodinových ručičiek popri stoličkách. Je deň, oni sú v lese, hľadajú si potravu. Počas pohybu lesných živočíchov príde drevorubač a jeden strom zotne (učiteľka  imituje sťatie stromu a odnesie jednu stoličku z kruhu). Keď nahrávka prestane hrať, blíži sa noc a  úlohou detí je čo najrýchlejšie sa vrátiť domov –  sadnúť si na stoličku. Dieťa, ktoré nenašlo voľnú stoličku a ostalo stáť, vypadáva z hry (živočích prišiel o svoj strom, o svoj domov). Hra pokračuje ďalej a počet stromov sa postupne míňa. Napokon žiaden živočích nemá strom/domov, na ktorom by sa ukryl.

Ako sa cítite teraz, keď nemáte stromy, na ktorých ste žili ani les, kde ste bývali? Deti vyjadria svoje emócie. Opíšu, ako sa cítia zvieratká, keď sú v ohrození.

Veverička: Presne tak sme sa cítili. Majú rovnaké problémy aj domáce zvieratá? Sú aj pre ne stromy a les rovnako dôležité?

Veverička (učiteľka) s deťmi vedie rozhovor o lese, význame a hodnotách lesa pre život človeka, jeho zdravie, pre život lesných živočíchov a rastlín. Deti vyjadrujú svoje poznatky a učiteľka ich dopĺňa o ďalšie nové informácie. Sústredíme sa najmä na to, že stromy poskytujú zvieratám úkryt, domov a aj množstvo potravy. Čo znamená les pre človeka? Čo znamená  pre zvieratá?

(človeka – dáva čistý vzduch, kyslík, drevo na papier a nábytok, poskytuje v lete ľudom chládok a tieň, je miestom pre oddych a načerpanie nových síl, pre lesné zvieratá je domovom a poskytuje potravu)

Veverička sa spýta detí, či už boli niekedy v lese. Ako ste sa tam správali? Viete vôbec, ako sa máte v lese správať?  

Videli ste niekoho, kto sa nevhodne správal v lese?

Čo spôsobuje naše nevhodné správane?

Komu v lese najviac ubližuje, keď sa ľudia nevhodne správajú?

Otázky kladiem postupne podľa odpovedí detí a smerovania rozhovoru.

Aspoň vidíte, ako som sa cítila ja a moji kamaráti, keď nám drevorubač vyrúbal stromy. Prečo ich asi vyrúbal? Načo ich potrebuje?

Myslíte, že je správne pomôcť zvieratkám? Prečo?

Dokázali by sme nejako pomôcť lesným zvieratkám? Ako by sme to mohli urobiť?  Vypočujem si návrhy detí a poviem, že som vymyslela jeden spôsob. Necháme v lese odkazy pre ľudí, ako sa tam majú správať. Deti odkazy vymyslia a nahráme ich na nahrávacie štipce, ktoré  učiteľka prepíše na papieriky. Pomáham deťom aj obrázkami z pexesa, ktoré hrajú na interaktívnej tabuli v prezentácii.

Napríklad:

Znečistený les odpadkami – Nevyhadzuj odpadky!

Požiar v lese – Nezapaľuj oheň!

Rastlina – Netrhaj bezdôvodne rastliny!

                Netrhaj chránené rastliny!

               Netrhaj, rastliny, ktoré nepoznáš!

Olámané konáre – Neolamuj konáre!

Motorka v lese – Nerob hluk!

Hladkanie mláďaťa – Nechytaj mláďatá zvierat!

                                  Nechytaj zvieratá

Chodník v lese – Choď po vyznačených chodníkoch!

Vyrúbané drevo – Nevyrubuj stromy!

Fixačná časť:

Premiestnime sa s deťmi na školský dvor. Aby boli odkazy pútavé a ľudí zaujali, vyzdobíme ich. Pozrite, čo som k tomu priniesla. Sú to prírodniny, ktoré sme spolu zbierali. Teraz z nich vytvoríme krásne odkazy. Učiteľka má vopred pripravené cesto rozdelené na menšie časti.  Z tohto cesta vyrobíme hlavy. Každé dieťa si zoberie podložku, jednu časť cesta a podľa inštrukcií z nej vyrobí placku (hlavu). Najprv poriadne pošúľajte cesto v rukách a vymodelujte z neho guľu. Teraz ho položte na podložku a jemne s dlaňou zatlačte, aby vznikla hrubá placka. Čo nám chýba na hlave? Čo potrebujeme dať na cesto, aby vyzeralo ako hlava? My poznáme aj takú pieseň o ľudskom tele. Aká to je? V nej sa spieva, čo máme na hlave. Môžeme si zahrať Hlava, ramená, kolená palce. Čo tam potrebujeme ešte dať? Spoločne vymenujeme – oči, ústa, nos, vlasy, uši.   Kým bude učiteľka prepisovať odkazy zo štipcov na papieriky, deti si zoberú prírodniny a placku vyzdobia do podoby hlavy. Dotvoria oči, ústa, nos a vlasy. Môžu si nájsť vhodné prírodniny aj na školskom dvore.

Vedieme rozhovor o nahratých odkazoch na štipcoch.

Veverička: Vaše odkazy sa mi veľmi páčia, verím, že ľudia si ich prečítajú a pomôžu nám. Poďme si ich ešte raz zopakovať. Veverička prehrá odkaz zo štipca a deti hádajú, kto ho nahral. Dané dieťa zoberie prepísaný odkaz a zapichne ho do svojho cesta (hlavy).

 

Hodnotiaca časť:

Pozitívne som hodnotila a stimulovala deti aj priebežne počas činností pochvalou, povzbudením.

Sebahodnotenie a hodnotenie sa uskutočňuje v polkruhu na podsedákoch. Podnecujem deti, aby vyjadrili svoje pocity, úspechy alebo neúspechy pri uskutočňovaní činností.

Kladiem otvorené otázky:

Čo ste sa dnes nové dozvedeli?

Ktorú činnosť by ste chceli opäť vyskúšať?

Ste spokojní s výtvormi a odkazmi?

Dokázali ste sa vcítiť do pocitov zvieratiek?

Ako ste správali počas aktivity? Dávali ste pozor? Deti odpovede zdôvodnia.

Nezabúdali ste na správne držanie tela počas aktivít? Koho sme museli upozorňovať, aby vystrel chrbát a nehrbil sa?

Viete, ako sa máme správať v lese? Čo tam nemáme robiť?

Deti si svoje tváre s odkazmi odfotia pomocou fotoaparátu a  fotografie sprístupníme rodičom v šatni alebo na webovom sídle školy.

V závere sa pýtam deti, kam by sme mohli hlavy s odkazmi umiestniť, aby boli čo najviac prospešné. Kde sa nachádzajú stromy a lesné zvieratá? Dopracujeme sa k odpovedi, že v piatok, keď pôjdeme na turistickú vychádzku k lesu s cieľom vyčistiť jeho okolie, zoberieme hlavy s odkazmi so sebou a prilepíme ich alebo zavesíme na stromy v okolí. Zopár odkazov necháme aj na školskom dvore, pretože aj tu na stromoch žijú zvieratá – vtáky, chrobáky, veveričky.

Deti pochválim za snahu, aktivitu a spoluprácu, prípadne upozorním na nevhodnosť správania.

Veverička: Teší ma, že ste pochopili, aké sú stromy a les  dôležité pre lesné živočíchy. Ak sa ľudia budú správať podľa vašich odkazov, zvieratká budú určite šťastné. Som veľmi rada, že ste mne a mojim kamarátom pomohli. Veľmi pekne sa Vám za to chcem poďakovať a rýchlo utekám túto správu povedať mojim kamarátom do lesa.

Veverička sa rozlúči: Ahooooooooj! a beží preč ,,do lesa“.

 

Motivácia
Expozícia
Fixácia a hodnotenie