Oznam

V dňoch od 01.04. do 11.04. rušíme z technických dôvodov všetky rezervované doučovania pre žiakov/študentov. Naši tútori nebudú v tomto období pre Amos Academy dostupní. Ďakujeme za pochopenie. Za vzniknuté nepríjemnosti sa ospravedlňujeme. Tím Amos Academy.

Základná škola Luník IX 1. hodina

Prírodoveda, 4. ročník – príprava č. 1

(zdôvodnenie výberu činností, metód, organizačných foriem, didaktických prostriedkov; hodnotenie splnenia stanovených cieľov a pod.):

Autorka: Mgr. Stanislava Dotková

Téma hodiny: Chránené rastliny a živočíchy

Cieľ hodiny: Žiaci porozumejú konceptu vyhynutia, príčinám úbytku zvieracích druhov a dôležitosti ochrany ohrozených druhov.

Cieľová skupina: Štvrtý ročník – prvý výstup

  • Pri príprave hodiny som sa rozhodla použiť kombináciu aktivizujúcich a názorných metód, aby bola hodina dynamická a pútavá. Video „Človek ničiteľ“ som zvolila ako úvodnú aktivitu, pretože vizuálne podnety často vyvolávajú silnejšiu emocionálnu reakciu a pomáhajú žiakom lepšie pochopiť závažnosť témy. Motivačný rozhovor a diskusia po videu poskytli priestor na výmenu názorov, čo pomohlo žiakom kriticky premýšľať o problémoch spojených s vyhynutím druhov.
  • Metóda „Strom príčin a dôsledkov“ bola vhodná na to, aby žiaci mohli systematicky premýšľať o súvislostiach medzi príčinami a následkami. Skupinová práca umožnila rozvoj spolupráce a komunikačných zručností, pričom farebné označenia skupín a stanovištia priniesli do hodiny organizovaný pohyb, čo zvyšuje koncentráciu. Práca s interaktívnou tabuľou a technológiami bola zameraná na rozvoj informačnej gramotnosti a využitie moderných prostriedkov vo výučbe.
Priebeh hodiny:
  1. Úvodná časť – motivácia

Učiteľka na začiatku hodiny určila jasné pravidlá so žiakmi. Motivovala ich hlavne zaujímavým animovaným videom, ktoré malo deťom priblížiť tému ochrany prírody. Video zaujalo všetkých žiakov a vyvolalo silné emócie – napríklad smútok pri scéne, kde medvedica zomiera kvôli ľudskému zásahu. Po premietnutí nasledovala diskusia, počas ktorej žiaci aktívne odpovedali na otázky týkajúce sa deja. Ich odpovede svedčili o tom, že rozumejú základnému posolstvu videa, teda prečo je zlé správanie človeka voči prírode.

  1. Expozičná časť

V tejto časti učiteľka využila interaktívnu tabuľu (IT), na ktorej premietla strom. Žiaci dostali jeho papierovú verziu do skupín. Zadanie znelo, aby sa zamysleli nad príčinami a dôsledkami vyhynutia zvierat. Pokyn znel pracovať najprv na príčinách a až potom na dôsledkoch, no žiaci spontánne začali pracovať na oboch súčasne. Učiteľka ich nechala pokračovať v ich vlastnom tempe, aby podporila ich prirodzenú iniciatívu.

Po rozdelení do skupín si žiaci rýchlo vybrali zapisovateľov a začali plniť úlohu. Ukázalo sa, že pojem „príčiny“ bol pre nich ťažšie pochopiteľný, preto im učiteľka poskytla vysvetlenie a individuálnu podporu. Niektoré skupiny spolupracovali plynulo, zatiaľ čo v iných dominovali jednotlivci.

Po čase sa skupiny spojili do väčších celkov a spoločne hľadali tri najčastejšie príčiny a tri dôsledky, ktoré zapísali do koreňov a koruny stromu. Tento proces si vyžadoval opätovné vysvetlenie, no väčšina skupín si nakoniec poradila. Aktivita však ukázala, že žiaci by možno potrebovali viac času na prácu s jedným pojmom pred prechodom na ďalší.

  1. Fixačná časť

Každý žiak dostal komiks s prázdnymi bublinami. Ich úlohou bolo vymyslieť text, ktorý korešpondoval s dejom príbehu. Niektorí žiaci písali texty v rómštine, čo bolo pozitívne, keďže ukazovali schopnosť pracovať v kontexte a zároveň využívali svoj rodný jazyk. Učiteľka dala deťom slobodu rozhodnúť sa, či chcú písanie textov kombinovať s vyfarbovaním, čo žiaci ocenili. Táto časť umožnila prejavenie ich kreativity a zároveň upevnenie porozumenia téme.

  1. Diagnostická časť

Na záver hodiny žiaci vyjadrili svoju spokojnosť výberom jedného zo smajlíkov. Väčšina si vybrala usmievavého smajlíka, čo signalizovalo, že hodinu hodnotili pozitívne a považovali ju za zaujímavú a zábavnú.

Hodnotenie splnenia stanovených cieľov:

Stanovené ciele hodiny boli prevažne splnené. Žiaci dokázali identifikovať príčiny vyhynutia druhov a diskutovať o ich dôsledkoch. Pri výbere najzávažnejších príčin a dôsledkov preukázali schopnosť kritického myslenia a logického zdôvodňovania. Afektívny cieľ bol splnený, keďže žiaci prejavili empatiu voči ohrozeným druhom a navrhovali riešenia, ktoré by mohli situáciu zlepšiť. Psychomotorický cieľ však nebol výslovne stanovený v úvodnej príprave a mohol by sa zohľadniť napríklad zapojením manuálnej tvorby (kreslenie alebo tvorba modelov).

Silné stránky:
  • Interaktívne a dynamické aktivity udržali pozornosť žiakov počas celej hodiny.
  • Skupinová práca posilnila schopnosť žiakov spolupracovať a komunikovať.
  • Metóda stromu poskytla vizuálnu podporu a usmernenie pre prácu žiakov, čo prispelo k lepšiemu pochopeniu učiva.
Priestor na zlepšenie:
  • Časová náročnosť niektorých aktivít spôsobila, že posledná aktivita bola skrátená. V budúcnosti by bolo vhodné lepšie plánovať čas na diskusiu a záverečné zhrnutie. Niektoré skupiny potrebovali viac podpory pri formulovaní závažných dôsledkov. Do budúcna by mohlo byť užitočné zaradiť krátky príklad alebo ukážku, ako pracovať s pojmami.
Celkové hodnotenie:

Hodina bola úspešná, ciele boli naplnené a žiaci prejavili záujem o tému. Atmosféra v triede bola aktívna a podporujúca, čo prispelo k rozvoju vedomostí aj sociálnych zručností.