Prírodoveda, 4. ročník – príprava č. 2
(zdôvodnenie výberu činností, metód, organizačných foriem, didaktických prostriedkov; hodnotenie splnenia stanovených cieľov a pod.):
Autorka: Mgr. Stanislava Dotková
Téma hodiny: Chránené rastliny a živočíchy
Cieľ hodiny: Žiaci porozumejú konceptu vyhynutia, príčinám úbytku zvieracích druhov a dôležitosti ochrany ohrozených druhov.
Cieľová skupina: Štvrtý ročník – prvý výstup
- Pri príprave hodiny som sa rozhodla použiť kombináciu aktivizujúcich a názorných metód, aby bola hodina dynamická a pútavá. Video „Človek ničiteľ“ som zvolila ako úvodnú aktivitu, pretože vizuálne podnety často vyvolávajú silnejšiu emocionálnu reakciu a pomáhajú žiakom lepšie pochopiť závažnosť témy. Motivačný rozhovor a diskusia po videu poskytli priestor na výmenu názorov, čo pomohlo žiakom kriticky premýšľať o problémoch spojených s vyhynutím druhov.
- Metóda „Strom príčin a dôsledkov“ bola vhodná na to, aby žiaci mohli systematicky premýšľať o súvislostiach medzi príčinami a následkami. Skupinová práca umožnila rozvoj spolupráce a komunikačných zručností, pričom farebné označenia skupín a stanovištia priniesli do hodiny organizovaný pohyb, čo zvyšuje koncentráciu. Práca s interaktívnou tabuľou a technológiami bola zameraná na rozvoj informačnej gramotnosti a využitie moderných prostriedkov vo výučbe.
Priebeh hodiny:
- Úvodná časť – motivácia
Hodina sa začala stanovením pravidiel a motiváciou v podobe odmeny za aktivitu. Úvodné animované video bolo vybrané, aby žiakom priblížilo tému ochrany prírody pútavým spôsobom. Po jeho premietnutí nasledovala diskusia, v ktorej žiaci aktívne odpovedali na otázky a dokázali interpretovať význam videa. Video zaujalo aj menej aktívnych žiakov, ktorí vedeli reagovať na základné otázky, čo naznačuje efektívne zapojenie všetkých.
- Expozičná časť
V tejto časti bola využitá metóda „Strom príčin a dôsledkov,“ premietaný na interaktívnej tabuli (IT). Každá skupina dostala papierovú verziu stromu. Učiteľka žiakom najskôr vysvetlila význam pojmov „príčiny“ a „dôsledky,“ keďže boli pre nich náročnejšie.
Žiaci boli rozdelení do malých skupín (2-3 členovia) pomocou farebných papierikov, čo eliminovalo možný odpor voči náhodnému rozdeleniu. Počas skupinovej práce sa ukázalo, že niektorí žiaci potrebovali viac podpory pri rozlišovaní pojmov. Vizualizácia z videa však pomohla prepojiť teóriu s praxou. Žiaci mali problém pracovať s oboma pojmami naraz, čo ovplyvnilo ich efektivitu. Tento fakt potvrdzuje potrebu postupovať postupne – najprv pracovať na „príčinách“ a až potom na „dôsledkoch.“
Po vypršaní časomiery každá skupina zapísala jednu príčinu a jeden dôsledok na IT, kde ich učiteľka následne zverejnila. Diskusia k týmto pojmom preukázala dobré porozumenie téme a ukázala ich schopnosť kriticky premýšľať.
- Fixačná časť
Každý žiak dostal komiks s prázdnymi bublinami, do ktorých mali napísať vlastné texty v slovenčine alebo rómštine. Žiaci ocenili možnosť kombinovať písanie s vyfarbovaním, čo podporilo ich kreativitu. Komiks bol pripravený tak, aby reflektoval tému vyhynutia zvierat. Vzhľadom na časovú náročnosť si žiaci mohli prácu dokončiť doma.
- Diagnostická časť
Na záver hodiny žiaci vyjadrili svoj názor na hodinu výberom jedného z troch smajlíkov. Väčšina si zvolila usmievavého smajlíka, čo naznačuje pozitívne hodnotenie hodiny.
Hodnotenie splnenia stanovených cieľov:
Ciele hodiny boli prevažne splnené. Žiaci dokázali identifikovať príčiny a dôsledky vyhynutia druhov a aktívne sa zapojili do diskusie. Fixácia pomocou komiksu umožnila prejavenie ich kreativity a upevnenie porozumenia téme. Afektívny cieľ bol splnený, keďže žiaci prejavili empatiu a záujem o ochranu prírody.
Silné stránky:
- Vizualizácia: Video a interaktívna tabuľa výrazne podporili pochopenie témy.
- Skupinová práca: Posilnila spoluprácu a komunikačné zručnosti žiakov.
- Kreativita: Komiks poskytol priestor pre prejavenie individuality.
Priestor na zlepšenie:
- Postupnosť: Pri práci s „príčinami“ a „dôsledkami“ je vhodnejšie venovať sa každému pojmu samostatne.
- Časová náročnosť: Niektoré aktivity by si vyžadovali viac času alebo lepšie plánovanie časového harmonogramu.
Celkové hodnotenie:
Hodina bola dynamická a pútavá, ciele boli prevažne splnené a žiaci si rozšírili vedomosti o ochrane prírody. Atmosféra v triede bola aktívna a podporujúca, čo prispelo k pozitívnemu vnímaniu hodiny.