Oznam

V dňoch od 01.04. do 11.04. rušíme z technických dôvodov všetky rezervované doučovania pre žiakov/študentov. Naši tútori nebudú v tomto období pre Amos Academy dostupní. Ďakujeme za pochopenie. Za vzniknuté nepríjemnosti sa ospravedlňujeme. Tím Amos Academy.

Základná škola Luník IX 2. hodina

Prírodoveda, 4. ročník – príprava č. 2

(zdôvodnenie výberu činností, metód, organizačných foriem, didaktických prostriedkov; hodnotenie splnenia stanovených cieľov a pod.):

Autorka: Mgr. Stanislava Dotková

Téma hodiny: Chránené rastliny a živočíchy

Cieľ hodiny: Žiaci porozumejú konceptu vyhynutia, príčinám úbytku zvieracích druhov a dôležitosti ochrany ohrozených druhov.

Cieľová skupina: Štvrtý ročník – prvý výstup

  • Pri príprave hodiny som sa rozhodla použiť kombináciu aktivizujúcich a názorných metód, aby bola hodina dynamická a pútavá. Video „Človek ničiteľ“ som zvolila ako úvodnú aktivitu, pretože vizuálne podnety často vyvolávajú silnejšiu emocionálnu reakciu a pomáhajú žiakom lepšie pochopiť závažnosť témy. Motivačný rozhovor a diskusia po videu poskytli priestor na výmenu názorov, čo pomohlo žiakom kriticky premýšľať o problémoch spojených s vyhynutím druhov.
  • Metóda „Strom príčin a dôsledkov“ bola vhodná na to, aby žiaci mohli systematicky premýšľať o súvislostiach medzi príčinami a následkami. Skupinová práca umožnila rozvoj spolupráce a komunikačných zručností, pričom farebné označenia skupín a stanovištia priniesli do hodiny organizovaný pohyb, čo zvyšuje koncentráciu. Práca s interaktívnou tabuľou a technológiami bola zameraná na rozvoj informačnej gramotnosti a využitie moderných prostriedkov vo výučbe.
Priebeh hodiny:
  1. Úvodná časť – motivácia

Hodina sa začala stanovením pravidiel a motiváciou v podobe odmeny za aktivitu. Úvodné animované video bolo vybrané, aby žiakom priblížilo tému ochrany prírody pútavým spôsobom. Po jeho premietnutí nasledovala diskusia, v ktorej žiaci aktívne odpovedali na otázky a dokázali interpretovať význam videa. Video zaujalo aj menej aktívnych žiakov, ktorí vedeli reagovať na základné otázky, čo naznačuje efektívne zapojenie všetkých.

  1. Expozičná časť

V tejto časti bola využitá metóda „Strom príčin a dôsledkov,“ premietaný na interaktívnej tabuli (IT). Každá skupina dostala papierovú verziu stromu. Učiteľka žiakom najskôr vysvetlila význam pojmov „príčiny“ a „dôsledky,“ keďže boli pre nich náročnejšie.  

Žiaci boli rozdelení do malých skupín (2-3 členovia) pomocou farebných papierikov, čo eliminovalo možný odpor voči náhodnému rozdeleniu. Počas skupinovej práce sa ukázalo, že niektorí žiaci potrebovali viac podpory pri rozlišovaní pojmov. Vizualizácia z videa však pomohla prepojiť teóriu s praxou. Žiaci mali problém pracovať s oboma pojmami naraz, čo ovplyvnilo ich efektivitu. Tento fakt potvrdzuje potrebu postupovať postupne – najprv pracovať na „príčinách“ a až potom na „dôsledkoch.“  

Po vypršaní časomiery každá skupina zapísala jednu príčinu a jeden dôsledok na IT, kde ich učiteľka následne zverejnila. Diskusia k týmto pojmom preukázala dobré porozumenie téme a ukázala ich schopnosť kriticky premýšľať.  

  1. Fixačná časť

Každý žiak dostal komiks s prázdnymi bublinami, do ktorých mali napísať vlastné texty v slovenčine alebo rómštine. Žiaci ocenili možnosť kombinovať písanie s vyfarbovaním, čo podporilo ich kreativitu. Komiks bol pripravený tak, aby reflektoval tému vyhynutia zvierat. Vzhľadom na časovú náročnosť si žiaci mohli prácu dokončiť doma.  

  1. Diagnostická časť

Na záver hodiny žiaci vyjadrili svoj názor na hodinu výberom jedného z troch smajlíkov. Väčšina si zvolila usmievavého smajlíka, čo naznačuje pozitívne hodnotenie hodiny. 

Hodnotenie splnenia stanovených cieľov:

Ciele hodiny boli prevažne splnené. Žiaci dokázali identifikovať príčiny a dôsledky vyhynutia druhov a aktívne sa zapojili do diskusie. Fixácia pomocou komiksu umožnila prejavenie ich kreativity a upevnenie porozumenia téme. Afektívny cieľ bol splnený, keďže žiaci prejavili empatiu a záujem o ochranu prírody. 

Silné stránky:
  • Vizualizácia: Video a interaktívna tabuľa výrazne podporili pochopenie témy.  
  • Skupinová práca: Posilnila spoluprácu a komunikačné zručnosti žiakov.  
  • Kreativita: Komiks poskytol priestor pre prejavenie individuality. 
Priestor na zlepšenie:
  • Postupnosť: Pri práci s „príčinami“ a „dôsledkami“ je vhodnejšie venovať sa každému pojmu samostatne.  
  • Časová náročnosť: Niektoré aktivity by si vyžadovali viac času alebo lepšie plánovanie časového harmonogramu. 
Celkové hodnotenie:

Hodina bola dynamická a pútavá, ciele boli prevažne splnené a žiaci si rozšírili vedomosti o ochrane prírody. Atmosféra v triede bola aktívna a podporujúca, čo prispelo k pozitívnemu vnímaniu hodiny.