Geografia, 5. ročník
Autor: Mgr. Jozef Molnár
Téma: Subtropická krajina Tematický celok: Cestujeme po Zemi | Ročník: 5. Trieda: V.B |
Cieľ vyučovacej hodiny: Žiak dokáže samostatne určiť najvýznamnejšie živočíchy subtropickej krajiny. Žiak dokáže nájsť súlad medzi podnebím a poľnohospodárstvom daného územia. Žiak dokáže ukázať/vyčleniť na mape sveta územie, kde sa nachádza subtropická krajina. | |
Organizačná časť: Učiteľ po vyriešení organizačných povinností (zapísanie hodiny a chýbajúcich) oznámi žiakom tému vyučovacej hodiny. | |
Aktualizácia prv osvojeného učiva: Učiteľ na začiatku hodiny si preopakuje predchádzajúcu tému. (púšte) Následne jeden zo žiakov ústne zhrnie učivo z predchádzajúcej hodiny. (ústna odpoveď) | |
Prezentácia cieľov: Po opakovaní učiteľ oznámi žiakom, že témou hodiny bude subtropická krajina. | |
Osvojenie nového učiva: Učiteľ uvedie tému, vysvetlí žiakom kde sa nachádzajú subtropické krajiny na svete a aké podnebie Po úvode témy, pedagóg na interaktívnej tabuly ukáže žiakom typický obrázok o subtropickej krajine a vyzve žiakov, aby opísali daný obrázok. (Čo vidia na obrázku? Je rastlinstvo husté alebo riedke? Aké rastlinné formácie vidíme?) V pripravenom materiály okolo tohto obrázku sú umiestnené obrázky živočíchov a rastlín, ktoré sú typické pre danú krajinu. Následne učiteľ po jednom vyvolá žiakov k interaktívnej tabuli, a vyzve ich aby si vybrali jedno zviera alebo jednu rastlinu. Následne danú rastlinu či zviera premiestnia na vhodné miesto. Učiteľ pritom môže žiakov navigovať vhodnými otázkami: Aké je to zviera? Kde žije? Vo vode, na korunách stromov…? Je to mäsožravec alebo bylinožravec? Aká je to rastlina? Je to divá, alebo kultúrna rastlina? Následne žiaci si urobia poznámky z novej látky. | |
Upevňovanie a prehlbovanie učiva: Upevňovanie prebieha pomocou online kvízu, ktoré je premietnuté na interaktívnej tabuly. Žiaci prídu po jednom k tabuli, a vyriešia jednu otázku v rámci kvízu. | |
Záver hodiny: Na konci hodiny učiteľ poďakuje žiakom sa spoluprácu. | |
Učebné pomôcky: interaktívna tabula, notebook, softvér Inkscape, internet. |
Téma: Púšte Tematický celok: Cestujeme po Zemi | Ročník: 5. Trieda: V.A |
Cieľ vyučovacej hodiny: Žiak dokáže samostatne určiť najvýznamnejšie živočíchy púští. Žiak dokáže nájsť súlad medzi podnebím a rastlinstvom, ktoré je veľmi chudobné na druhy. Žiak dokáže ukázať/vyčleniť na mape sveta najvýznamnejšie púšte na svete. | |
Organizačná časť: Učiteľ po vyriešení organizačných povinností (zapísanie hodiny a chýbajúcich) oznámi žiakom tému vyučovacej hodiny. | |
Aktualizácia prv osvojeného učiva: Učiteľ na začiatku hodiny si preopakuje predchádzajúcu tému. (savany) Následne jeden zo žiakov ústne zhrnie učivo z predchádzajúcej hodiny. (ústna odpoveď) | |
Prezentácia cieľov: Po opakovaní učiteľ oznámi žiakom, že témou hodiny budú púšte. | |
Osvojenie nového učiva: Učiteľ uvedie tému, vysvetlí žiakom kde sa nachádzajú púšte na svete a aké podnebie ich charakterizuje. Učiteľ spolu so žiakmi identifikuje na mape sveta najvýznamnejšie púšte na svete. Po úvode témy, pedagóg na interaktívnej tabuly ukáže žiakom typický obrázok o púštnej krajine a vyzve žiakov, aby opísali daný obrázok. (Čo vidia na obrázku? Je rastlinstvo husté alebo riedke? Aké rastlinné formácie vidíme?) V pripravenom materiály okolo tohto obrázku sú umiestnené obrázky živočíchov a rastlín, ktoré sú typické pre danú krajinu. Následne učiteľ po jednom vyvolá žiakov k interaktívnej tabuli, a vyzve ich aby si vybrali jedno zviera alebo jednu rastlinu. Následne danú rastlinu či zviera premiestnia na vhodné miesto. Učiteľ pritom môže žiakov navigovať vhodnými otázkami: Aké je to zviera? Kde žije? Vo vode, na korunách stromov…? Je to mäsožravec alebo bylinožravec? Aká je to rastlina? Je to divá, alebo kultúrna rastlina? Následne žiaci si urobia poznámky z novej látky. | |
Upevňovanie a prehlbovanie učiva: Upevňovanie prebieha pomocou online kvízu, ktoré je premietnuté na interaktívnej tabuly. Žiaci prídu po jednom k tabuli, a vyriešia jednu otázku v rámci kvízu. | |
Záver hodiny: Na konci hodiny učiteľ poďakuje žiakom sa spoluprácu. | |
Učebné pomôcky: interaktívna tabula, notebook, softvér Inkscape, internet, mapa sveta. |
Dejepis, 7. ročník
Autor: Mgr. Jozef Molnár
Téma: Uhorsko v stredoveku- opakovanie Tematický celok: Slováci v Uhorskom kráľovstve | Ročník: 7. Trieda: VII.A |
Cieľ vyučovacej hodiny: Žiak dokáže identifikovať najvýznamnejšie udalosti a osobnosti dejín stredovekého Uhorska. | |
Organizačná časť: Učiteľ po vyriešení organizačných povinností (zapísanie hodiny a chýbajúcich) oznámi žiakom tému vyučovacej hodiny. | |
Aktualizácia prv osvojeného učiva: Učiteľ na začiatku hodiny oznámi žiakom, že hodina bude zameraná na preopakovanie tematického celku Uhorsko v stredoveku. | |
Prezentácia cieľov: Učiteľ oznámi žiakom, že opakovanie prebehne pomocou didaktickej hry „Pútnici“. Následne vysvetlí žiakom pravidlá hry: Učiteľ v prvej časti aktivity vyzve žiakov aby vytvorili dve rovnako početné skupiny, prípadne sám vytvorí tieto tímy. Učiteľ následne ukáže veľké hracie pole, ktoré je premietnuté na interaktívnej tabuli. Hracie pole ukazuje stredoveké Uhorsko a jeho stolice/župy. Následne obidva tímy si vyberú farbu svojho tímu (červená alebo modrá). Pomocou virtuálnych žetónov obsadí každý tím svoju štartovaciu polohu. Po pôvodných informáciách sa začína hra. K mape najprv príde jeden hráč prvého a druhého tímu. Pri mape sa vždy striedajú hráči jednotlivých tímov. Keď je hráč na ťahu, dostane otázku. Ak hráč uhádne odpoveď, skupina získa jeden bod a pomocou žetónu môže „pútnik“ navštíviť jednu krajinu na mape. Víťazom bude tím, ktorý položil na mapu najviac žetónov. Na konci hodiny učiteľ vyhodnotí výsledky didaktickej hry. | |
Osvojenie nového učiva: Hodina ja zameraná na opakovanie a nie na prebratie nového učiva. | |
Upevňovanie a prehlbovanie učiva: Hodina ja zameraná a opakovanie. | |
Záver hodiny: Na konci hodiny učiteľ poďakuje žiakom sa spoluprácu. | |
Učebné pomôcky: interaktívna tabula, notebook, softvér Inkscape, internet. |
Téma: Staroveký Rím- opakovanie Tematický celok: Obrazy starovekého sveta | Ročník: 6. Trieda: VI.B |
Cieľ vyučovacej hodiny: Žiak dokáže identifikovať najvýznamnejšie udalosti a osobnosti dejín starovekého Ríma. | |
Organizačná časť: Učiteľ po vyriešení organizačných povinností (zapísanie hodiny a chýbajúcich) oznámi žiakom tému vyučovacej hodiny. | |
Aktualizácia prv osvojeného učiva: Učiteľ na začiatku hodiny oznámi žiakom, že hodina bude zameraná na preopakovanie tematického celku staroveký Rím. | |
Prezentácia cieľov: Učiteľ oznámi žiakom, že opakovanie prebehne pomocou didaktickej hry „Pútnici“. Následne vysvetlí žiakom pravidlá hry: Učiteľ v prvej časti aktivity vyzve žiakov aby vytvorili dve rovnako početné skupiny, prípadne sám vytvorí tieto tímy. Učiteľ následne ukáže veľké hracie pole, ktoré je premietnuté na interaktívnej tabuli. Hracie pole ukazuje Rímsku ríšu a jej provincie. Následne obidva tímy si vyberú farbu svojho tímu (červená alebo modrá). Pomocou virtuálnych žetónov obsadí každý tím svoju štartovaciu polohu. Po pôvodných informáciách sa začína hra. K mape najprv príde jeden hráč prvého a druhého tímu. Pri mape sa vždy striedajú hráči jednotlivých tímov. Keď je hráč na ťahu, dostane otázku. Ak hráč uhádne odpoveď, skupina získa jeden bod a pomocou žetónu môže „pútnik“ navštíviť jednu krajinu na mape. Víťazom bude tím, ktorý položil na mapu najviac žetónov. Na konci hodiny učiteľ vyhodnotí výsledky didaktickej hry. | |
Osvojenie nového učiva: Hodina ja zameraná a opakovanie a nie na prebratie nového učiva. | |
Upevňovanie a prehlbovanie učiva: Hodina je zameraná a opakovanie. | |
Záver hodiny: Na konci hodiny učiteľ poďakuje žiakom sa spoluprácu. | |
Učebné pomôcky: interaktívna tabula, notebook, softvér Inkscape, internet. |
Nemecký jazyk, 6. ročník
Autor: Mgr. Csilla Fukáč
Téma: Farby po nemecky – opakovanie Tematický celok: Náš každodenný život | Ročník: 6. Trieda: VI.A |
Cieľ vyučovacej hodiny: Žiak dokáže vymenovať najčastejšie farby po nemecky | |
Organizačná časť: Učiteľ po vyriešení organizačných povinností (zapísanie hodiny a chýbajúcich) oznámi žiakom tému vyučovacej hodiny. | |
Aktualizácia prv osvojeného učiva: Učiteľ na začiatku hodiny oznámi žiakom, že hodina bude zameraná na preopakovanie a upevnenie jednotlivých farieb | |
Prezentácia cieľov: Učiteľ oznámi žiakom, že hodina prebehne pomocou didaktickej hry, na ktorej môže každý žiak sám vymiešať vlastnú farbu. Následne vysvetlí žiakom pravidlá hry, ktorá je: žiak si vyberie jednu farbu, do ktorej si namáča jeden prst, najlepšie ukazovák. Odtlačok na papieri hneď aj pomenuje. Nasleduje druhý prst a to na druhej ruke, ktorého tiež namočí do ľubovoľnej farby a urobí ďalší odtlačok na papieri, vedľa prvého. Nakoniec pomieša farby na obidvoch prstoch a takto získanou treťou farbou tiež urobí ďalší odtlačok na papieri, vedľa ostatných odtlačkov. Žiak pritom súčasne vysloví názvy takýmto spôsobom získaných farieb. Učiteľ v prvej časti aktivity vyzve žiakov aby každý zvlášť obsadil jednu lavicu, prípadne sám určí tieto miesta. Na konci hodiny žiaci majú možnosť porovnávať tie individuálne vytvorené farby. Učiteľ vyhodnotí výsledky. | |
Osvojenie nového učiva: Hodina ja zameraná a opakovanie a nie na prebratie nového učiva. | |
Upevňovanie a prehlbovanie učiva: Hodina ja zameraná a opakovanie. | |
Záver hodiny: Na konci hodiny učiteľ poďakuje žiakom sa spoluprácu. | |
Učebné pomôcky: výkres, Tempera alebo vodová farba, nádobka na vodu, uterák |
Maďarská literatúra, 8. ročník
Autor: Mgr. Csilla Fukáč
Téma: Najvýznamnejšie literárne tvorby maďarskej literatúry – opakovanie Tematický celok: Tvorby 19. storočia | Ročník: 8. Trieda: VIII.A |
Cieľ vyučovacej hodiny: Žiak dokáže identifikovať najznámejšie diela 19. storočia | |
Organizačná časť: Učiteľ po vyriešení organizačných povinností (zapísanie hodiny a chýbajúcich) oznámi žiakom tému vyučovacej hodiny. | |
Aktualizácia prv osvojeného učiva: Učiteľ na začiatku hodiny oznámi žiakom, že hodina bude zameraná na preopakovanie tematického celku, najvýznamnejšie básnici maďarskej literatúry v 19. storočí. | |
Prezentácia cieľov: Učiteľ oznámi žiakom, že opakovanie prebehne pomocou didaktickej hry „Képes vagy rá“. (Dokážeš to) Následne vysvetlí žiakom význam obrázkov, ktoré sú vytvorené pomocou umelej inteligencie. Jednotlivé obrázky boli vytvorené tak, aby obsahovali čo najvyšší počet charakteristických elementov, ktoré poukazujú na obsah básní. Väčšinou to znamenalo, že tie obrázky dali inšpiráciu úvod diela. Učiteľ v prvej časti aktivity vyzve žiakov aby jednotlivo išli k interaktívnej tabuli a podľa obrázkov uhádli názov básne a aj autora daného diela. Po ukončení práce všetkých žiakov učiteľ správne riešenia premietne ešte raz a v krátkosti vyhodnotí výsledok. Každý žiak má možnosť vyjadriť sa k náročnosti úloh, ktorým detailom nerozumeli, a ktoré otázky im robili problémy. Na konci hodiny učiteľ vyhodnotí výsledky didaktickej aktivity. Uvedenú didaktickú hru môžeme využiť na vyučovacej hodine nielen pri preverovaní vedomostí, ale aj pri opakovaní učiva. Pri nízkom počte žiakov a dostatočnom počte počítačov, tento didaktický kvíz môžeme riešiť aj individuálnou formou. | |
Osvojenie nového učiva: Hodina ja zameraná a opakovanie a nie na prebratie nového učiva. | |
Upevňovanie a prehlbovanie učiva: Hodina ja zameraná na opakovanie. | |
Záver hodiny: Na konci hodiny učiteľ poďakuje žiakom sa spoluprácu. | |
Učebné pomôcky: interaktívna tabuľa, notebook, UI, internet, dataprojektor |
Maďarský jazyk, 8. ročník
Autor: Mgr. Csilla Fukáč
Téma: Pravopisné cvičenia – opakovanie Tematický celok: Gramatika maďarského jazyka | Ročník: 8. Trieda: VIII.B |
Cieľ vyučovacej hodiny: Žiak ovláda pravopis maďarského jazyka | |
Organizačná časť: Učiteľ po vyriešení organizačných povinností (zapísanie hodiny a chýbajúcich) oznámi žiakom tému vyučovacej hodiny. | |
Aktualizácia prv osvojeného učiva: Učiteľ na začiatku hodiny oznámi žiakom, že hodina bude zameraná na preopakovanie tematického celku gramatika – pravopis | |
Prezentácia cieľov: Učiteľ oznámi žiakom, že opakovanie prebehne pomocou pravopisného cvičenia. Následne vysvetlí žiakom pravidlá kvízu, ktoré je premietnuté na interaktívnej tabuli. Na interaktívnej tabuli sa objaví samotný kvíz, ktorý pozostáva z 10 otázok. Každá jedna otázka je inak formulovaná, preto tá úloha vyžaduje od žiakov viac sústredenia. V prvej otázke sú dve rovnaké slová uvedené s otázkou ktoré je správne napísané. V tretej otázke zas opačne, takže treba uhádnuť nesprávny tvar. Po pôvodných informáciách sa začína kvíz. K interaktívnej tabuli príde prvý žiak. Prejde všetky otázky a na konci stlačí ikonku vyhodnotenie, kde sa objaví výsledok v percentách, podľa ktorého dostane hodnotenie vo forme známkovania. Na konci hodiny učiteľ vyhodnotí výsledky didaktickej hry. | |
Osvojenie nového učiva: Hodina ja zameraná a opakovanie a nie na prebratie nového učiva. | |
Upevňovanie a prehlbovanie učiva: Hodina ja zameraná a opakovanie. | |
Záver hodiny: Na konci hodiny učiteľ poďakuje žiakom sa spoluprácu. | |
Učebné pomôcky: interaktívna tabula, notebook, Fyrebox, internet, dataprojektor |